peMakLuMAn daa....

aDelah Ini DiumuMkaN bAhAWasAnYa adaLAH tAK dibEnarKAN seBarAng AyaT yAng BeruNSur Lucah, CaRut, CaCi-Maki yaNg BleH mENiMbULKAan iSU KePadA BanGSa, AgaMa, NeGara daN Kata2 Yang SamE WaktUNya MelaInKaN DaRiPaDa TauKe BLOg sEnDiRi...... HarAp SemuA PeLaWat DapAt MeMaTuHI perATUraN SuCi ini......Idop Budi BAHasa...
budi bahasa, budaya kita!

boycott la wei...

http://inminds.co.uk/boycott-brands.html

Sunday, November 28, 2010

membezakan antara memberi pancing, umpan, dan ikan

salam

rasanya terlalu lama aku tidak menulis notes yang berguna dan berfaedah.terlalu busy membaca kenangan zaman lampau dalam notes2 yang dulu. tergelak sendiri membaca karya sendiri..cukup untuk menghilangkan stress daripada kekalutan study dan kesibukan duniawi..


aku tidak mahu menulis panjang. cuma, merasa ingin menulis sesuatu yang ku kira lanjutan daripada post 'erti matang atau tidak'. (http://www.facebook.com/note.php?note_id=447692191195)


sebagai seorang yang pernah merasa menjadi junior , yang masih mentatih lembab arus senior, aku cuba menjadi manusia berguna. personally,pada pendapat aku, aku bukanlah seorang senior yang menjadi Favourite bagi adik2 junior dan aku tidak mahu menjadi satu. aku tidak mahu menjadi akak2 yang tipikal, yang bukan main berusaha meminang hati adik2 ..kalah meminang hati mak metua


aku lebih memilih untuk memberikan pancing daripada umpan atau ikan. aku tidak nampak lojik untuk memanjakan adik2 tak bertempat.aku tidak katakan pilihan aku ni terbaik, tepat, terbagus..tapi inilah yang aku pilih..


sebagai contoh situasi:


situasi 1

junior :akak, macam mana nak buat ni? design saya ni, macam mana ye?


senior 1 : oh, kalau aku , aku buat macam ni..bla bla bla sambil menolong mendesign dan menSurf internet bersama2 untuk menunjukkan kredibiliti sebagai senior yang konon serba tahu

senior 2:oh, macam ni..ko tengok buku ni. cuba ko baca buku aku ni. pastu ko derive la apa2 yang best .

senior 3: oh, ha..aku tau..kat library ade buku sebijik pasal design ko. ko g cari kat library la ye.tajuk dia x silap aku 'norman Foster and modern building'. aku baru je pulang buku tu hari tu. lepas tu, alang2 ko dh g library tu.ko cek gak buku architect bla bla bla..maybe leh tolong ko lagi..

senior 4: kisah apa aku, aku dulu masa jadi junior, takde pun tanya orang.sebab aku 1st batch, takde senior pun nak tolong.


aku tidak melihat situasi pertama sesuai dengan aku kerana aku tend untuk memberi pancing(situasi ke3) or umpan (situasi 2, depends) instead of memberi ikan(situasi 1) . aku tidaklah mengatakan SALAH untuk memberi, tapi there should be a clear borderline between mengAJAR n MeMANJAkan..



situasi ke 2

junior: akak, saya nak pergi London la.nak pergi program kite tu..camne nak cari tiket ea?


senior 1: ko nak g bile? meh aku belikan.meh detail2 ko nak bertolak kul bape, nak g dari mana? berapa orang..ala, jangan risaulah, meh aku organize semua..railcard ko dah ade belum? klo belum, esok aku teman ko g railway station.kite buat railcard,jimat sikit pejalanan nanti.esok lepas kelas kite g same2 la ye.pastu nanti pasport semua tu kena buat copy.kalau xd copy lg, meh bagi aku,esok aku photostat kan.


senior 2:oh. macam ni. ko tengok website ni ha.nak beli, bli kt sini la. sambil si senior dok tolong sama membelikan untuk junior.railcard ko dah buat belum? esok kite pegi sekali la railway sttn utk buat railcard.akunye pun dah expired.jangan lupa photostat pasport


senior 3: oh, hmm..ko tengok website2 ni, ko tengok mana yang paling best offer dia. ko beli je.pastu, klo nak lagi murah.ko buat railcard.ko g railway sttn yg kat town tu.nanti sebelum g sttn, search r kat intenet siap2. kang sesat.n document2 macam pasport dia nak copy untuk buat railcard nanti.



again, aku memilih untuk menjadi senior ke 3 or maybe ke 2 (untuk junior yang sampai ke uk tak sampai seminggu).aku tidak mengheret junior aku ke train station semata-mata nak ajar dia buat railcard.aku gak tidak akan sesekali membelikan tiket2 untuk mereka, instead of menAJAR macam mana nak membeli tiket online.aku tidak nampak mengapa orang lain sibuk melayan junior2 ni hingga ada yang terlalu tidak berdikari...


situasi ke 3


junior: akak, saya tak reti la nak pergi ke kelas ni.hari ni kat tempat lain la.kena naik bus


senior 1: kat ne? takpe, esok pagi pagi aku hantakan ko. aku pun kelas mula kul 11,sempat je pagi2 tu hanta ko kejap.(pastu patah balik berkilo-kilo meter n bekejar2 ke klas dia sendiri)

senior 2: oh, meh sini aku tunjukkan.ko tengok kat web ni.ade bus no bla bla bla.ko g tengok situ. amik bus no 9.pukul 750pagi.nanti dalam kul 830 sampai la. (sambil si senior sibuk menggodek2 komputer menolong search tempat kelas untuk adik junior tersebut)yg si junior tengok2 sambil makan plak tu

senior 3:oh, ni ha.ko naik bus no 4 xsilap ak.jadual bus ko tgk kt web ni.pastu, ko search la kat google siap2 tempat tu.tengok street view.so that, ko tau bile ko nak benti turun bus.kang terlepas plak


dan sekali lagi, aku memilih menjadi senior ke 3..explanation? seperti yang di atas..


AGAIN! as i said earlier, 'there should be a CLEAR borderline between mengAJAR n MeMANJAkan..'


MENJAGA HATI bukan MEMANJAKAN HATI

iyelah, siapa yang tidak suka kepada akak2, abang2 yang baik hati.suke tolong.sentiasa menjadi YES MAN! untuk setiap pertanyaan n pertolongan yang diminta.siapa yang tidak suke disayangi n dibelai ,apatah lagi tatkala jauh dari keluarga di perantauan. (tapi personally, aku tidak suke, rimas, rasa serabut n rasa macam orang meyibuk hal aku plak)


menjaga hati bukanlah bermakna memanjakan hati. aku merasa cukup aku memProvide diri aku jika korang menghadapi masalah, menjadi pendengar dan penyelesai jika mampu. aku tidak mampu untuk memanjakan seperit akak2 lain (mak ayah aku pun tak manjakan aku macam ni)... sejauh mana sesuatu act tu dikira memanjakan? ini, tanya balik pada diri sendiri..aku juga pernah menjadi junior n aku suke hanya bertanya jika benar2 tidak tahu (gagal mencari jawapan sndiri)



jika ditanya balik..apa yang korang dapat ?selain mendapat kasih sayang tak berbelah bahagi oleh akak2 tersebut.tapi? adakah ko akan menDevelop survival skills? or tempoh 3minggu masih belum menjadikan anda perlu cukup padu dengan ilmu2 di sini? siapa yang ada ilmu cukup? sejauh manakah kita cukup berani untuk berdepan segala kemungkinan?atau kita masih mahu terus berlindung disebalik keOtai-an senior2?tidak mahu membuat keputusan sendiri?rela menjadi pak turut dan diangkut ke hulu ke hilir?jika akak2 itu mati , balik msia ..maka, junior2 pun mati kah?


jika kau (junior2) pula menjadi senior..

adakah kau juga akan betindak seperti akak2 itu? maka, aku tidak mengExpect yang lain2 daripada produk yang balik ke malaysia..

aku tidak mengharap yang tinggi..cukupla mengharap kepada manusia yang mampu berdikari, mengAdapt suasana, berfikiran matang, berAksi bertempat, yang paling penting, BEROTAK dan menggunakan OTAK dan AKAL yg dianugerah tuhan.


bukan aku tidak mahu menolong,apatah lagi sombong daripada pertolongan orang lain..tapi, ingat! ada masa, kita perlu PAKSA DIRI bukan MANJA DIRI untuk menjadi lebih baik...memang ada perkara kita tidak mampu buat seorang, tatkala itu pertolongan sahabat, senior, junior amat dihargai...


kita memang boleh menjadi hamba Allah yang berkepuk-kepuk ayat alquran di dalam dada, yang penuh otak dengan hadith2 dan hujahnye, yang bukan main tidak pernah tinggal qimullail dan solat2 sunat..

tapi sejauh manakah kita mampu menjadi mukmin yang bermanfaat kepada mukmin lain? mukmin yang berwaspada, bertolongan, berdikari ,...bab ni aku taknak elaborate panjang kerana aku yakin, korang lebih pandai lagi bab bab ini...siapalah aku untuk menghujah hadith2 semua


sejujurnya aku kagum dengan senior2 yang betah melayan junior2 to That extent!.gua memang solute lu beb!. tapi, jika si senior rasa sangat mampu meMANJAkan adik2 begitu, maka mampu jugakkanlah diri itu menjaga daripada sibuk bercakap belakang, mengeluh kepenatan membelai adik2 demi menjaga hati..jika anda senior yang membelai, maka Redholah atas sikap diri sendiri yang tidak mahu memberi pancing demi menjaga hati (takut adik2 lari). maaf, aku tak faham kenapa ada sesetengah senior yang tidak puas hati atas kemanjaan junior, tapi masih melayan gembira di depannya. just said it out loud ' ko ni manja sangat.semua kena orang buatkan!aku penat melayan kau.boleh tak ko berdikari?belajar?boleh x..aaarrghhhhh (in a good and manners way la)


yang junior plak..tak usahlah gembira atas 'belaian' ala2 tulus ikhlas daripada senior.sebaliknya, cuba la menjadi manusia yang lebih mahu meperbaik diri..aku tidaklah katakan senior2 ni tidak ikhlas 'menjaga' anda.tapi, sampai bila anda nak dijaga sebegitu?


so..sekarang ..mari kita menilai diri kita


adakah kita selalu menjadi orang yang MEMBERI pancing, MEMBERI umpan atau MEMBERI ikan..


or


kita sering menjadi orang yang MENERIMA pancing, MENERIMA umpan atau MENERIMA ikan..



jom kita bersama lebih banyak memberi..dan bersama menerima yang patut2 sahaja..jom berubah!


--tangan yg memberi, lbih baik drpd tgn yg menerima-


akhirul kalam, maaflah jika aku bukan seorang senior yang berguna untuk junior2..harap maaf....aku tidak mampu menjadi seperti itu..



wallahu'alam


p/s this post was created long time ago, yet i just posted it today.i am sorry if it might offended anyone as my intention is none other than that to share my small opinions. thanks for reading!

btw, bab2 'memancing' aku pun tak reti.hahaha

1 comment:

apakah?