peMakLuMAn daa....

aDelah Ini DiumuMkaN bAhAWasAnYa adaLAH tAK dibEnarKAN seBarAng AyaT yAng BeruNSur Lucah, CaRut, CaCi-Maki yaNg BleH mENiMbULKAan iSU KePadA BanGSa, AgaMa, NeGara daN Kata2 Yang SamE WaktUNya MelaInKaN DaRiPaDa TauKe BLOg sEnDiRi...... HarAp SemuA PeLaWat DapAt MeMaTuHI perATUraN SuCi ini......Idop Budi BAHasa...
budi bahasa, budaya kita!

boycott la wei...

http://inminds.co.uk/boycott-brands.html

Tuesday, July 29, 2008

Monday, July 28, 2008

kisah sekadar peringatan...

Pada suatu hari, Shalahudin al-Ayubi sedang duduk di dalam perkemahan. Di saat dia sedang serius memberikan wejangan, tiba-tiba ada seorang perempuan kafir berdiri di depan perkemahannya. Perempuan berwajah muram ini berteriak dengan suara yang memekakkan telinga, sehingga suasana menjadi gaduh.

Melihat kejadian tersebut, para prajurit segera bertindak menjauhkan perempuan itu dari perkemahan. Namun, Shalahudin mencegah dan memerintahkan para prajurit agar membawa masuk perempuan itu. Begitu perempuan itu menghadap, pimpinan umat yang berhasil merebut kembali Jerusalem dari penguasaan Tentara Salib ini segera menanyakan hal yang menyebabkan perempuan itu bersedih. Ia menjawab, ”Anakku diculik dan suamiku disandera sebagai tawanan perang. Padahal, suamikulah yang memberikan nafkah buatku.”

Pernyataan perempuan tersebut membuat Shalahudin terharu. Seketika itu juga dia memerintahkan para prajurit agar segera melepaskan suami perempuan itu. Dia juga memerintahkan para prajurit, agar mencari anak yang hilang diculik.

Mendapatkan perintah tersebut, secepat kilat para prajurit melaksanakannya. Sampai akhirnya berhasil mendapatkan anak yang diculik itu. Dan dengan segera pula, si anak diserahkan kepada ibunya. Betapa bahagianya perempuan itu mendapatkan suami dan anaknya kembali ke pangkuannya.

Perempuan tersebut sangat berterima kasih serta memuji Shalahudin. Mendengar pernyataan dari perempuan itu, Shalahudin berkata, ”Kami tidak melakukan sesuatu apa pun, kecuali apa yang telah diperintahkan oleh agama kami.”

Mendengar ungkapan Shalahudin, perempuan itu lantas bertanya, ”Apakah agama tuan memerintahkan kasih sayang terhadap para musuh, serta membantu orang-orang yang lemah?” ”Benar bunda,” jawab Shalahudin. ”Islam adalah agama Allah di dunia ini. Agama-Nyalah yang senantiasa memberikan rahmat serta menjadi penyelamat bagi seluruh umat.”

Mendapat jawaban ini, perempuan itu tergugah benaknya. Ia pun bersyahadat bersama suaminya. ”Saya mencintai agama yang senantiasa bertoleransi dan mulia itu, seperti yang tercermin dari sifat-sifat dan akhlak tuan.”

Begitulah dakwah yang diajarkan Shalahudin. Ia menunjukkan dua hal sekaligus, Islam adalah agama yang santun dan mengajarkan toleransi. Dialah pemimpin Islam yang disebut dengan nada hormat, bahkan di kalangan pembesar Tentara Salib. Shalahudin menunjukkan, Islam adalah rahmat bagi seluruh alam. Islam membawa perasaan nyaman terhadap pemeluknya, juga membuat orang lain simpati.


p/s ..sebagai umat islam kini..ak rase amat malu ngn sikap2 kita,.. dh la org skrg cepat menghukum org...pastu..nk berbaik ngn yg bukn islam pn sush..huhuhuh

minggu yg best

setelah hampir 1 minggu berjalan2 n menghabiskn duit mak bapak
terasa lama sungguh ak xmenaip
ni baru je blk dr tganu lak
sesaje r g tgk taman tamadun islam yg org kecoh2 tu
sempat r ak g tgk masjid kristal
hmm...xd r besar sgt
kubah je byk...design dia lawa gak r
cun2
cume yg xbagusnye..location toilet n tempt wudu dia
sume kt luar bangunan
kn ke xbagus..so kalo hujan...nk amik wudu kt luar..pastu, laluan dia kecik je..berebut-rebut la nnt org nk lalu kt laluan nye
pastu....tmpt wudu pmpn jauh..kene r lalu kawsan laki..ni plg ak xske
sush..ak ske mcm masjid utm skudai
separate kwsn laki pmpn
pintu pn lain2
xd r bertembung kalo dh mask masjid
pastu laluan laki pmpn pn xcampur
lg best masjid utm..best2
kalo psl taman tamadun islam tu....mmg best la
cume yg peliknye, nape r scale bangunan yg dorg bina tu xstandard
xke sakit otak engineer nk bina scale 1:5.7...hahaha
lawak sungguh..apsal x scale kan genap trus... 1:6..xd sush2 nk kire
pelik sungguh...huhuhu..byk lagi r scale pelik..1:6, 1:8.5 dll...huhuhuhuhu
so ak merasakan bhwa apa yg dorg buat tu bagus dah
cume...if scale tu dpt selari..sama je
at least kite dpt bezakan size bangunan tu....kcl r yg mmg besar giler..xleh r wat scale bsar2 sgt...huhuhuhuhu.....

Thursday, July 24, 2008

miri, kiri, kari,tiri, diri, sori....

salam
lama sungguh rasenye x menulis blog
mungkin disebabkan aku ke miri br je aritu..rase lama dok miri sbb xberapa seronok
tmpt n jln2 sume ok la gak
cume mkn xbest
hahahha..mmg best mkn kt smenanjung
mereka2 yg dok semenanjung patut rase bersyukur kerana dikurniakn kedai makan yg byk, bersepah2..n sedap2 lak tu
huhuhuh..sesungguhnya mkn itu sgt penting....huhuhu

Friday, July 18, 2008

warna warni drawing & kehidupan

alhamdulillah
pertama2 ak bersyukur padaNya yg memberikan kejayaan kepadaku dan seluruh kehidupan saudara2 ku
it is really something that i had wait for such a long time..ha...n just yesterday i got the offer letter...
but iam still think wether to go there or not..since Aberdeen is too cold....heheehh compare ngan malaysia la....so..takut la plak tgh2 jln terbeku n menjadi snow man tatkala winter nnt..
so..i just wait for the oz aplication 1st
but still....oz pn kt selatan,...so, still xleh r ak menjauhkan diri daripada kesejukan lagi...hmmmmm..

i ask my brother,esan yg kt adelaide n he said that 'ala, kt sini pn below 10 C kadang2...xbeku pn'
N 1 lg yg bestnye oz, printing sume dh masuk dlm kuota..kirenye, dh byr yuran r...so pasni leh r dwg ak meriah ngn warna warni...ye r, masa kt utm, mahal oo...1 a1= rm 40..kalau full kaler r..so
senang citer, ak xpnah print kaler pn...if nk kaler, print a4 je...hehhe


so...still..mcm bese
undecided, uncertain n whatever laaa

Tuesday, July 15, 2008

aku dh kata JANGAN

salam
kepada sume2 mereka2 yg ske ngn perdebatan
mmg rugi giler r korg xtgk debat antara anwar vs ****<---ak sampai skrg xleh ingat naama dia sbb debat dia yg xberkualiti...aduhhh...sori2 kpd pendebat tersebut
nk dipendekkan cerite....
adelah lbih bagus menonton debat ini secara bersama2 dgn keluarga... ala2 hiburan seisi keluarga gitu...setidak-tidaknye...informasinye bagus , mantap n xd r memutarbelitkan fakta mcm satu channel kt .negara kita... tu ....tv*...
sekaligus debat ini dpt membuka mata tuan hamba dan patik skalian makhluk agar lbih memahami akan tahap kebijakan dan kebajikan yg dimiliki mereka2 yg di atas tu...
adekah mereka bijak dlm berkebajikan?
dan adekah mereka berkebajikan atas nama bijak?
atau sekadar mengaburi mata kite..ngn janji2 manis dr dlu lg...kan ke mcm xbese?

aaaaa...ak dh fedap, boring, celaru, nyampah,nyesal, sengsara dan sgala perkataan yg sesuai diertikan ngn situasi ak skrg......

daaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..........

Sunday, July 13, 2008

hr yg bese

macam bese
bangun pg..tgk kain ape yg nak dijual kakak
pastu sidai r baju lak
pastu tgk pokok plus menebang, cantas, takik sume batang2 pokok yg xnak kuar buah...haaa...marah tul ak
dh betahun tanm..xnk idop lak
cis
pastu..g kedai bunga
cr r lg 2 3 jenis bg meriah skit rmh ak
pastu...jeles je tgk bunga jiran ak yg lawa giler
leh r ...dia dh pencen....bunga je 24 jam
best o....mcm syurga dunia je rmh dia nye bunga...hahaha
ni ak merangkap insan jeles yg xkesampaian utk jd tahap lawa cmtu
pastu..g bli cat...ade la 1 tong utk preparation akak kawin

pastu...
g tusyen
ajar dak dajah 6
aduhhh..byk prob la plak dak ni
tp xpe...akn ak kuatkn usahaku untuk menolong ank bangsa
pastu...blk
mkn tgahri kul 4...pnat...
tgk cardcaptor sakura
pastu g tanam pokok yg bli td
pastu..main freessbee <---ak xreti eja.....main ngn syafiq guna talam yg besar giler wat kuih tu
pastu..tekene kaki sampai dh sakit n mcm nk bengkak
pastu...berehat r
sbb sakit kaki
n g tgk c.s.i lak ngn umi smbil mkn nasi lauk mcm2
pastu...tgk GTO..citer berabad dh tu..
n pastu...berchatting n buka frenster nye blog
n mengumumkan penutupan blog tu
pastu
taip plak kt blog ni
yg ak tgh taip skrg ni
n satgi ak nk post apa yg ak taip ni
n off komp
n tido
....waaaaaaaaaaa penatnye....

Thursday, July 10, 2008

hari yg hujan

alhamdulillah
setelah beberapa hari menunggu hari hujan untuk tiba
mmg ternanti-nanti sbbnye dh hampir 3 hr xhujan
hingga tempayan yg dahulunya penuh
telah kembali terisi
seronok btl hujan mcm ni....rase sejuk n meningkatkan rase utk tido semakin membuak-buak
huhuhuh
bestnye dpt tido
kpd kwn2 yg kt padang pasir tu
bersaba la
nnt blk dpt r merasa hujan kita yg best
huhuhuhuuhuhuhuh

....slmt menyiram pokok....

Wednesday, July 9, 2008

burung kenyalanggg















waaaaaaaaaa
mmg besar
ni bukan le 1st time ak tgk burung ni
masa kecik kt zoo pn pnah nmpk
tp ni 1st time nmpk kt rmh ak
ahahhahaha
rase cam best
sib baik sempat amik gamba
..haaa
yg backdrop tu lak
gambo pagar n lampu pagar
pastu ijau2 tu daun pokok pisang
jgn xknl lak korg nnt
maana la tau
ade yg xpenah nmpak pokok pisang
huhuhu
bahaya la kome ni
hauhauahuah

Tuesday, July 8, 2008

1st

ni saje try
ak dh lupa link lama blog ak
pastu nk sign in pun xtau pasword
cis
sabo2
tu yg buat br
nnt lupa yg ni lak
wat br lg
hahahaahah
alang2 mende free
mari gunakan sepuas hati
yahooooo